Thursday, October 28, 2010

E.X.A.M.........bersediaKAh kiTa??

sekadar berkongsi artikel yg digoogle....sharing is caring....

Ada beberapa perkara yang harus anda ingat semasa dalam persediaan menghadapi peperiksaan:


1)Jangan lupa impian dan matlamat anda. Ingatkan matlamat dan impian yang telah anda tanamkan sejak semester bermula. Kalau pun matlamat anda seakan-akan gagal kerana carry marks yang tidak berapa baik, paling tidak anda berusaha untuk capai kejayaan yang hampir kepada matlamat anda.Selain itu,dalam berusaha tu, seronakkan diri anda dengan belajar.Jika, tidak anda akan rasa tertekan kerana anda belajar tanpa keseronakan.Stamina mental anda menghilang, sebab minda Anda jauh dari mengingat matlamat Anda.

2)Bersusah-susah dulu,bersenang-senang kemudian. Untuk kuat berdepan tekana ketika menghadapi exam, beritahu diri anda biarlah anda kerja keras kali ni sebab anda akan bersuka ria bila exam tu dah habis. Jadi, anda pulun hari ni, esok anda akan enjoy. Kita study betul-betul, nanti lepas paper habis, baru kita relaks betul-betul dan buat apa yang kita nak.


3)Jangan studi je.Stress akan timbul bila kita asyik menumpu pada belajar dan terus belajar tanpa pernah memikirkan untuk menikmati sedikit keseronokan dalam proses menyiapkan diri menghadapi exam. Badan dan otak kita perlukan rehat yang secukupnya.Machine pun kalau run 24 jam berkerja boleh rosak, inikan pula manusia. Carilah cara bagaimana Anda boleh menggembirkan diri sendiri untuk 10 minit selepas 1 jam memerah otak untuk study. Kita usaha kuat, bergembira pun kena kuat walaupun bergembira sekadar 10 minit saja.Mungkin 10 minutes tu boleh digunakan untuk berehat, menonoton tv, bergurau dengan rakan dan lain-lain benda perkara yang mengembirakan anda.Dalam kita kerja keras, kita seronokkan diri sendiri. Baru ada keseimbangan. Jangan seronoknya pulak yanng lebih, nanti lain jadinya.

4) Berserah kepada Allah. Setelah anda berusaha bagaikan nak mati, so tibalah masa anda nak berserah kepada Allah. Anda tahu yang anda telah berusaha sebaik mungkin dan Allah lah yang menentukan segalanya.Berserah diri kepada Allah merupakan ciri khusus yang dimiliki orang-orang mukmin, yang memiliki keimanan yang mendalam, yang mampu melihat kekuasaan Allah, dan dekat dengan-Nya. Terdapat rahasia penting dan kenikmatan jika kita berserah diri kepada Allah. Berserah diri kepada Allah maknanya adalah menyandarkan dirinya dan takdirnya dengan sungguh-sungguh kepada Allah.So, bila result exam dah keluar, bersedialah menerima keputusan dengan hati yang terbuka.Kalau dapat apa yng diimpikan, Alhamdulilah.Tapi kalau tidak, jangan dikesali atau ditangisi. sesungguhnya, ada hikmah disebalik apa yang berlaku. Barangkali Allah mahu menguji anda, sejauh mana tahap keimanan anda kepadaNya.Rasulullah saw. juga menyatakan hal ini, beliau bersabda:

“Tidaklah beriman seorang hamba Allah hingga ia percaya kepada takdir yang baik dan buruk, dan mengetahui bahwa ia tidak dapat menolak apa saja yang menimpanya (baik dan buruk), dan ia tidak dapat terkena apa saja yang dijauhkan darinya (baik dan buruk).”








No comments:

Post a Comment

Followers